Pitabroodjes met falafel en 2 soorten hummus

hummus1

Toen ik nog in Málaga woonde, heb ik een keer heeeerlijke hummus gegeten bij een heel klein Midden-Oosters restaurantje. Daarna heb ik supermarkthummus nooit meer zo lekker gevonden. Zelfgemaakte hummus is gewoon zo veel beter! Zeker in combinatie met pitabroodjes en falafel, mmm!

Pitabroodjes met falafel en 2 soorten hummus

Vandaag deel ik de recepten voor de “gewone” hummus en curryhummus. Je kunt het natuurlijk elke smaak geven die je maar wilt. Het is bijvoorbeeld ook heel lekker om rode biet, pompoen, wortel of ras el hanout toe te voegen aan het originele recept. Ik wil het ook een keer maken met zoete aardappel uit de oven. Dat is de laatste tijd sowieso mijn grootste verslaving.

Pitabroodjes met falafel en 2 soorten hummus

Pitabroodjes met falafel en 2 soorten hummus

Pitabroodjes met falafel en 2 soorten hummus

Het recept voor de falafel vind je hier. Je kunt natuurlijk ook gewoon falafel kopen bij de supermarkt. Die van Vivera zijn mijn favoriet.

Dit heb je nodig voor de hummus:
– 250 g gedroogde kikkererwten
– 1 tl baking soda
– 1,5 liter water
– 170 g tahin (ik gebruikte bruine tahin, als je witte gebruikt, kun je wat meer nemen, want die heeft een minder overheersende smaak)
– sap van 2 grote citroenen
– 4 knoflookteentjes, grof gehakt
– 1 tl komijnpoeder
– flinke snuf zout

Voeg dit toe aan de curryhummus:
– 2 à 3 el kerriepoeder
– snufje peper

Om bij de hummus te serveren:
– olijfolie
– verse peterselie
– extra kikkererwten
– gerookt paprikapoeder

En verder:
– pitabroodjes
– falafel
– tomaat
– komkommer
– geraspte wortel
– ui & peterselie (ik had nog wat over van de falafel)
– harissa

Bereiding:
– Laat de kikkererwten minstens 8 uur weken in water. Je kan ze bijvoorbeeld de avond van tevoren al in een kom met water doen. De kikkererwten zuigen veel water op, dus zorg dat je heel veel veel water in de kom doet.
– Als de kikkererwten lang genoeg hebben geweekt, gooi je het water weg en spoel je ze goed om. Doe de kikkererwten in een pan met de baking soda en verwarm voor 3 minuten terwijl je goed blijft roeren (dit zorgt ervoor dat de hummus extra zacht en romig wordt). Voeg daarna 1,5 liter water toe en laat het ongeveer een halfuur koken (hoe langer de kikkererwten hebben geweekt, hoe korter ze moeten koken). Als je de kikkererwten makkelijk kunt pletten tussen je duim en wijsvinger zijn ze goed.
– Giet de kikkererwten af, maar bewaar het water waarin ze hebben gekookt. Dat heb je straks nodig om de hummus dunner te maken.
– Je kan nu eventueel de velletjes van de kikkererwten verwijderen. (Dan wordt je hummus extra smeuïg, maar ik heb dit niet gedaan omdat mijn kikkererwten al te lang hadden gekookt en te zacht waren).
– Doe de kikkererwten in een foodprocessor en pureer tot het een stevige pasta is geworden. Voeg tahin, citroensap, komijnpoeder en zout toe terwijl de foodprocessor nog draait. Voeg daarna beetje bij beetje het water toe (dat je hebt bewaard) tot de hummus de juiste dikte heeft (je hebt ongeveer 100 ml nodig).
– Doe de helft van de hummus in een schaaltje en voeg daar flink wat olijfolie, een beetje paprikapoeder en verse peterselie aan toe. Je naturel hummus is nu klaar.
– Voeg de kerriepoeder en peper toe aan de andere helft van de hummus dat nog in de foodprocessor zit en laat dat nog heel even pureren. Doe dit in een ander schaaltje en voeg ook olijfolie en verse peterselie toe. Je kan eventueel je hummus nog versieren met wat kikkererwten.
– Serveer de hummus met pitabroodjes, falafel, de groenten en harissa.

Notes:
– Je kan ook kikkererwten uit blik gebruiken in plaats van gedroogde kikkererwten. Je hummus is dan wat minder romig, maar wel veel sneller klaar. Skip de eerste 3 stappen als je kikkererwten uit blik gebruikt.
– Je kan hummus (in kleine porties) invriezen. In de koelkast kun je het ongeveer 3 dagen bewaren.

Pitabroodjes met falafel en 2 soorten hummus

Ga je dit recept ook maken? Ik ben heel benieuwd naar je foto’s! Deel ze met mij via FacebookInstagram of Twitter en gebruik de hashtag #mintgreenmind.

Lees ook: Curry met homemade naanbroodjes

5 Comment

  1. Dit ga ik sowieso binnenkort maken (als alle studiestress voorbij is). Het klinkt zo onwijs lekker, kan niet wachten om aan de slag te gaan. Hele mooie foto’s heb je ook gemaakt!

    1. Ik wil dat altijd zelf maken, maar die van de bioplanet is zooooooo lekker (die uit de verstoog) dat ik gewoon altijd die haal, scheelt weer in afwas ;-). Maar ik ga dit receptje wel bewaren, het water komt me al in de mond bij het kijken naar de foto’s!

  2. wat een mooie en kleurrijke foto’s! ik heb nog nooit falafel en hummus op, best erg XD toch maar eens proberen, haha.

  3. Het ziet er niet alleen mega lekker uit! het smaakt denk ik ook nog eens very good

  4. […] Niemand houd je tegen om eens flink uit te pakken met vegan nachos, kaasvrije mac ’n cheese, pitabroodjes met falafel, plantaardige quiche, bier-tempeh pie, sushi zonder vis of groentelasagna. Je vindt in hier in […]

Geef een reactie